penseel-houding

Hoe je het penseel vasthoudt, is essentieel voor het succes van de penseelstreken en het schilderij.
Op de chinese manier hou je het penseel met je eerste drie vingers vast, terwijl je de andere twee
vingers als steun tegen de achterkant van het penseel houdt (zie foto 1 en 2).

 

penseel-streken

Het geeft niet wat voor soort beweging je met je penseel op het papier maakt,
de houding van het penseel moet dezelfde blijven. De houding moet ontspannen zijn,
dus niet te strak maar ook niet te los, want het penseel dat je zo vast houdt, moet flexibel zijn en
soms een draaiende beweging kunnen maken.

Zo kun je voor een lijn of een kleurvlak die/dat je dikker, dunner, donkerder of lichter wilt hebben,
het gewenste effect verkrijgen (zie foto vanaf 3 t/m 10).

Voor een dunne en krachtiger lijn hou je het penseel rechtop en oefen je een lichte druk uit
op het papier. De rechte penseelhouding wordt zowel bij vrije expressie als bij contourtechniek
toegepast. Als je het penseel schuin houdt dan wordt de lijn breder.

Wanneer je met het penseel meer druk uitoefent of een paar seconden langer op het sterk
absorberende rijstpapier laat staan, dan wordt het vlak groter (zie foto 11).

Als je met verschillende penseelstreken wilt oefenen, kun je foto 12 volgen.

 

contour-penseelhouding

Bij de contourtechniek kun je het beste de techniek van twee penselen in een hand leren omdat je
ze op hetzelfde moment nodig hebt. De één om de kleur in te vullen en de andere dient om met water het
kleurvlak van donker naar licht te wassen (zie foto 13 t/m 15).

Bij contourschilderen wordt een soort rijstpapier gebruikt die minder absorbeert. Om het vloeiende effect
te bereiken moet je met water wassen. Je kunt het voorbeeld van (foto 16) volgen om te proberen.